Aikaansaamisen taito – miten parannat tehokkuuttasi?

Julkaissut Maija Sutinen

Meillä tulee vastaan asioita, joita teemme mielellämme ja sitten on niitä asioita, joita lykkäämme syystä tai toisesta. Mistä johtuu, että lykkäämme asioiden tekemistä?

Monta kertaa kyse voi olla ihan puhtaasti siitä, että mietimme ihan liikaa tekemisen aloittamista emmekä vaan aloita. Kun ajattelemme asioita liian monta kertaa ja pähkäilemme, että tämä tai tämäkin juttu pitäisi saada tehdyksi, on oleellista tunnistaa, mistä meidän lykkääminen johtuu. Saatamme kokea, ettei ole oikea hetki, voimme miettiä, mitä muutkin meistä ajattelevat jos teemme asioita eri tavalla kuin olemme aikaisemmin tehneet. Suurin este tekemisen aloittamiseen on meidän oman mielen sisäinen keskustelu ja ajatukset siitä, ettemme ole riittäviä tai meillä ei olisi riittäviä kykyjä tai taitoja asioiden tekemiseen. Meillä on päämme sisällä sekä kannustavia että lannistavia ääniä. Kumpaa ääntä sinä haluat ruokkia kun seuraavan kerran mietit jonkun tehtävän aloittamista?

Miltä sinusta tuntuu kun olet onnistunut jossakin? Voit milloin tahansa palata siihen onnistumisen kokemukseen vaikka sillä ei olisi suoraan tekemistä sen asian kanssa, joka juuri tällä hetkellä on tehtävien asioiden listallasi. Kun pystyt näkemään itsesi hyvissä tunnelmissa ja onnistuneena, siitä tunnetilasta on helpompaa aloittaa vaikean tehtävän tekeminen.

Aikaansaamista helpottaa kun pystyt miettimään, miltä asian tekeminen tuntuu? Entä miltä tuntuu se, kun saa asian tehdyksi? Joskus voi käydä niin, että koemme asian tekemisen vaikeana, silti lopulta koemme positiivisia tunnelmia kun saamme vaikealta tuntuneen asian tehdyksi. Mieti siis, miten paljon uskot ensimmäistä tunnereaktiotasi asian tekemisestä.

Jotta saat asioita paremmin tehdyksi, valmistele joka ilta 5 asiaa, joita edistät seuraavana päivänä. Näistä voi olla esimerkiksi kaksi sellaista, joista haluat saada itsellesi rutiinin. Listaa tehdessä on hyvä muistaa, että jotta jaksamme, myös fyysinen harjoittelu on tarpeellista, esimerkiksi erilaiset treenit. Kun haluamansa asian saa rutiiniksi, sen voi poistaa listalta. Mieti, kuinka monta asiaa saat vaikka viikossa aikaan jos joka päivä teet viisi asiaa per päivä? Entä kuinka monta asiaa saat tehdyksi kuukaudessa tai seuraavan vuoden aikana. Muista, että olet voittanut päivän jos saat tehdyksi yli puolet niistä suunnittelemistasi tehtävistä. Ja kun saat onnistumisen kokemuksia, innostut ja taas onnistut. Positiivinen kierre on valmis.

Aikaansaamisen taidossa on kyse toistoista ja hyvistä rutiineista, jotka tuottavat tuloksia.


Jaa tämä julkaisu



← Vanhempi julkaisu