Kuinka syöt hyvinvointisi kannalta terveellisesti?

Julkaissut Maija Sutinen

1. Syö säännöllisesti

Päivän pääaterioita ovat aamupala, lounas ja päivällinen. Monet jättävät aamupalan väliin, koska eivät ole tottuneet syömään aamulla mitää. Kuitenkaan aamupalan väliin jättäminen ei paranna hyvinvointiasi, koska et jaksa arkeasi optimaalisella tavalla. Säännölliseen ateriarytmiin kuuluu se, että syö esimerkiksi noin kolmen tunnin välein. Siten päivään voi ottaa vielä välipaloja ja iltapalan.

Stressi saa aikaan mielitekoja, jolloin syömisen rytmi voi mennä sekaisin ja laatu kärsii. Stressiä estämään on hyvä pitää kiinni säännöllisestä syömisestä, jotta oma hyvinvointi ei kärsi. Tällaisia tilanteita varten kannattaa varautua eväillä ja syödä niitä kun tuntuu, että tekisi mieli esimerkiksi makeita herkkuja.

 2. Ruoan laatu

On tärkeää, että syöt laadukasta ravintoa monipuolisesti. Monipuoliseen ruokavalioon kuuluu oikeassa suhteessa hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan nauttiminen. Näiden lisäksi voi syödä kasviksia ja halutessasi täysjyväviljaa. Hiilihydraattien lähteitä ovat täysjyvävilja, kasvikset, marjat, hedelmät, pähkinät ja siemenet. Nämä sisältävät paljon ravintokuitua, vitamiineja, kivennäisaineita ja muita elimistön tarvitsemia suojaravintoaineita. Valkoisista jauhoista leivottuja leipiä ja leivonnaisia, sokeria, valkoista riisiä ja pastaa kannattaa välttää.

Proteiinin lähteitä ovat liha, kala, siipikarjanliha, kananmuna, palkokasvit ja pähkinät. Paljon puhutaan punaisen lihan välttämisestä, kohtuullisessa määrin sitä voi syödä.

Ruokavalioon kuuluu olennaisena osana rasvat. Kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja kala ovat terveyden kannalta parhaimmat rasvanlähteet.

3. Värikkäät annokset

Käytä monipuolisesti erivärisiä tuotteita, jotta saat annoksiisi vaihtelua. Tummanvihreät, keltaiset, oranssit, punaiset ja valkoiset kasvikset ovat käytettävissäsi. Kauniit ja värikkäät annokset myös houkuttelevat syömään. Jos sinulla on aikaa, kannattaa panostaa värien lisäämiseen. Erilaisilla kasviksilla, vihanneksilla ja juureksilla saa annoksiin näyttävyyttä.

4. Juo riittävästi

Ennen jokaista ateriaa on viisasta juoda yksi tai kaksi lasillista vettä. Monesti nälän tunne voi olla merkki siitä, ettet ole juonut riittävästi. Paras janojuoma on vesi. Jokaisen olisi tarpeen juoda päivittäin vähintään pari litraa vettä. Yksilöllisesti tarve voi olla huomattavasti isompikin ja erityisesti kuntoillessa nestettä haihtuu kehosta, joten tarvitsee juoda riittävästi.

 5. Yhteenveto

Hyvä palautuminen ja stressinhallinta ovat merkittäviä tekijöitä, mistä oma hyvinvointi rakentuu. Siinä taustalla merkittävänä tekijänä on laadukas ravinto. Siksi ei ole yhdentekevää, mitä syöt ja milloin syöt.


Jaa tämä julkaisu



← Vanhempi julkaisu Uudempi julkaisu →